Kuuntelimme Oskari Uotisen (IntoSome) vierailijaluentoa sosiaalisesta mediasta yrityksien käytössä maanantaina 18.11. Tehtävämme on nyt kirjoittaa uusi blogiteksti luennon pohjalta ja nostaa esille kolme tärkeintä osa-aluetta, ja siten perehtyä sosiaalisen median käyttöön markkinointikanavana. Sosiaalinen media käsittää muutakin kuin facebookin, se on vuorovaikutusta ihmisten välillä internetissä ja se on yksi nykypäivän tärkeimpiä yrityksen markkinointikeinoja. Luento käsitteli myös kuinka sosiaalisen median käyttäminen liitetään osaksi markkinointimixiä.

Markkinoinnin tehtävä on optimoida markkinointimix palvelemaan mahdollisimman tehokkaasti liiketoiminnan päämääriä.

Markkinointimixillä on perinteisesti tarkoitettu markkinoinnin kilpailukeinojen kokonaisuutta, joka on jaoteltu neljän P-kirjaimen mukaisesti:

 ■Product eli tuote tai palvelu

 ■Price eli hinta

 ■Place eli myyntipaikka tai saatavuus

 ■Promotion eli markkinointiviestintä

http://www.tulos.fi/markkinointimix/

Alla on esitelty mielestämme kolme tärkeintä pointtia luennolta.

 

Sisältömarkkinointi sosiaalisessa mediassa

 

Sisältömarkkinointi on yrityksen liiketoiminnan edistämiseen tähtäävää ja asiakkaan tarpeisiin keskittyvää sisällöntuotantoa, jonka tarkoituksena on sitouttaa jo olemassa olevia asiakkaita ja hankkia uusia. Sisältömarkkinointia tehdään nykyään yleisimmin verkossa, mutta se on tuttu myös perinteisimmistä medioista, esimerkiksi asiakaslehdistä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sis%C3%A4lt%C3%B6markkinointi

Nykypäivän markkinointi on enemmän "push" kuin "pull" -markkinointia. Push markkinoidessa tietoa "työnnetään" vastaanottajalle esimerkiksi puhelinmyynti, kun taas  Pull-markkinoinnissa ihmiset itse "vetävät" tietoa, esimerkiksi tykkäävät facebookissa, jonkun yrityksen nettisivuista. http://www.mainostajanhakemisto.fi/index.php?nayta=1892&haku=p&termit=194

Sisältömarkkinoinnissa tärkeintä on mielenkiintoinen sisältö, jotta käyttäjät löytävät sivuston ja mahdollisesti jakavat sitä eteenpäin. Ihmiset, jotka tykkäävät yrityksen nettisivuista , ostavat myös todennäköisemmin sen tuotteita. Oskari Uotinen painottikin luennossaan, että sosiaalinen media tulisi ottaa osaksi yrityksen kaikkea tekemistä, ei vain osaksi sitä.

images?q=tbn:ANd9GcTXgz6YXmQ01Ben5OP7gtD

 

 

Käyttäjälähtöisyys

 

 

Käyttäjälähtöisyys on yksi tärkeimpiä asioita joita myös sosiaalisessa mediassa markkinoidessa on otettava huomioon. Yrityksen on miettittävä tavoitteet ja kohderyhmä ennen kuin he menevät someen tai ennen kuin he valitsevat mitä eri kanavia käyttävät. Yrityksen on mietittävä mistä potentiaaliset asiakkaat löytyy. Markkinoinnin tarkoituksena on kuitenkin saada viesti menemään mahdollisille asiakaille/kohderyhmälle, turha on mainostaa siellä missä niitä ei ole. Monet varsinkin vanhemmat ihmiset pitävät somea täysin turhana markkinointivälineenä (käsitykset facebookista, jutellaan vain ja lisätään kuvia,pelaillaan, yms..) He eivät ymmärrä somen vaikutusvaltaa ja sen laajuutta. (esim: sivuista tykkääminen näkyy kavereille, kavereiden kavereille jne.. ns.jakaminen)

Yritys voi tietämättään olla somessa esimerkiksi se voi olla mainittu keskusteluissa, arvosteluissa tai siitä voi löytyä kuvia. Yrityksen olisi hyvä olla perillä mitä siitä puhutaan, onko maine positiivinen vai negatiivinen?Yritys voi parantaa imagoa vastaamalla esim. negatiivisiin kommentteihin, selittämällä asioista, kertomalla eri yrityksen tarjoamista palveluista/tuotteista ja korjaamalla mahdolliset väärinkäsitykset. Keskustelupalstoilta yrityksen on mahdollista lukea mitä asiakkaat haluavat, ja sitä kautta he voivat miettiä mihin suuntaan tuotteita ja palveluja lähdetään kehittämään.

Yrityksien tulee ymmärtää miten suuri rooli internetin  asiakasarvosteluilla on, esimerkiksi Uotisen mainitsema hotelli, josta asiakas oli kuvannut videon. Kyseisessä videossa asiakas oli kuvannut hotellihuoneessa ilmenneitä epäkohtia ja video oli saavuttanut suuren suosion ja sitä kautta vaikuttanut merkittävästi hotellin imagoon. Nykypäivänä yrityksien on oltava siis entistä tarkempana, koska internet mahdollistaa kaikenlaisen tiedon leviämisen entistä suuremmalle yleisölle. Yksikin negatiivinen viesti sosiaalisissa medioissa voi vaikuttaa kuluttajan ostopäätökseen.

 

Social-Media.jpg

 

Vertaiskuluttajien vaikutus

 

 

Kuten edellä olemme maininneet nykyään asiakas uskoo muiden käyttäjien kommentteja enemmän kuin itse yrityksen (puolueettomia). Esimerkiksi jos kuluttaja aikoo ostaa uuden puhelimen, suurin osa heistä tekee vertailuja netissä ja lukee mitä muut ovat tuotteista sanoneet.

 Luennolla, johon osallistuimme ilmeni, että 92% kuluttajista luottaa kavereiden sanaan, tv- ja lehtimainontaan luottaa 47% ja 75% luottaa kenen tahansa verkkokäyttäjän sanaan. Ihmiset siis haluavat saada tietoa vertaillaan ja erilaiset verkkokeskustelupalstat ovat suosittuja esimerkiksi: suomi24 ja kaksplus.

Tns-gallup-sivustolla pari vuotta sitten julkaistussa tutkimuksessa ilmeni että vain noin 17 % suomalaisista netin käyttäjistä kommentoi sosiaalisissa medioissa tuotteista tai palveluista, mutta näillä viesteillä saattaa olla kauaskantoisia vaikutuksia Internetin kasvattaessa merkitystään ostopäätöksiin vaikuttavana tiedonhankintakanavana. Tänä päivänä internetissä kommentoiminen on varmasti vieläkin yleisempää.

Sivustolla kerrotaa myös, että jopa kolmannes sosiaalisia medioita käyttävistä suomalaisista ilmoittaa yhdenkin negatiivisen viestin tuotteesta tai palvelusta saattavan vaikuttaa ostopäätökseen. Negatiivinen kommentointi on kuitenkin harvinaisempaa kuin positiivinen. Yleisiä syitä kommentoida tuotteita tai palveluita ovat vaihtoehdoista kertominen, tuotteen kehuminen sekä neuvojen kysyminen ja antaminen. http://www.tns-gallup.fi/uutiset.php?aid=14769&k=14320

Tärkeintä sosiaalisessa medissa markkinoidessa on herättää kuluttujien kiinnostus ja pyrkiä erottumaan muiden kilpalijoiden joukosta.